Doprava zdarma nad 2 000 Kč

Jak vybrat horské kolo? Průvodce od Kristiána Hynka

Kristián Hynek a jeho horské kolo

Výběr správného MTB kola není jen o designu rámu nebo počtu převodů. Je to rozhodnutí, které ovlivní tvé pohodlí, výkon i zážitek z každé jízdy. Ať už teprve začínáš, nebo chceš posunout své ježdění na novou úroveň, výběr kola je zásadním krokem. Sám jsem si během své kariéry vyzkoušel desítky různých kol, prošel mnoha testy a závody v extrémních podmínkách. Na základě těchto zkušeností jsem připravil průvodce, který ti pomůže zorientovat se v tom, jak vybrat horské kolo a s rozhodnutím být spokojený.

Styl jízdy určuje typ kola

Než začneš řešit velikost, odpružení nebo komponenty, zamysli se, kde budeš jezdit nejčastěji. Pokud tě lákají rychlé výjezdy a hladké traily, budeš hledat jiné kolo než někdo, kdo miluje sjezdové pasáže plné kamenů a kořenů.

Cross-country (XC) 

Cross-country kola, zkráceně XC, jsou navržená pro rychlost a efektivitu. Delší rám, ostrý úhel vidlice, nižší zdvih a celkově sportovní posed dělají z těchto kol ideální stroje na dlouhé trasy, maratony nebo závody. Sedíš víc nataženě, tlačíš do pedálů a každé šlápnutí se okamžitě přenáší do pohybu vpřed. Pokud máš rád dynamiku a chceš kolo, které je lehké a podrží tě i při svižné jízdě do kopce, XC modely jsou ideální volba.

Trailová a all-mountain kola

Trailová kola jsou úplně jiná liga. Robustnější rám, položenější hlava, kratší reach a vyšší řídítka – to všechno dělá kolo stabilnější v technickém terénu. Hodí se na traily plné klopenek, dropů a rychlých sjezdů. Na rovině a ve výjezdech to není raketa, ale ve chvíli, kdy to pošleš dolů po kořenech, poznáš, proč je tahle geometrie dělaná právě na to. Tohle není kolo na nekonečné švihy – je to stroj, který je více doma ve sjezdech než ve stoupáních.

Enduro

Enduro kola posouvají odolnost a schopnost zdolávat technické terény ještě dál. Jsou těžší, s větším zdvihem a často i agresivnější geometrií. Pokud miluješ strmé sjezdy, skoky a výzvy, enduro je tvoje disciplína.

Downhill

Nakonec je tu downhill, extrémní disciplína zaměřená čistě na sjezd. Tato kola jsou těžká, s maximálním odpružením a robustní konstrukcí. Jsou určená pro bikeparky a závodní tratě z kopce.

Jak vybrat velikost horského kola?

Správná velikost rámu je základ. Ovlivňuje nejen pohodlí, ale také ovladatelnost kola a v konečném důsledku i zdraví. Výběr rámu podle výšky postavy je jen prvním krokem. Zohlednit je potřeba i délku nohou, trupu a rukou.

Výrobci obvykle nabízejí tabulky velikostí, kde najdeš doporučenou velikost rámu podle výšky. Můžeš ale narazit na situaci, kdy ti sedí dvě velikosti. V takovém případě je ideální navštívit kamennou prodejnu, kde ti poradí a kolo si můžeš i vyzkoušet. 

Právě proto jsem chtěl pro Future Cycling vybudovat prostorný showroom, kde si kolo můžeš zkusit a poradit se s bývalými závodníky, kteří mají bohaté zkušenosti. To se povedlo a vidět se můžeme v showroomu Zahálka v blízkosti modřanské cyklostezky v Praze. Tak přijeď.

Jaké kolo 27.5", nebo 29"?

Rozhodování mezi průměry kol je stále aktuální téma. Dlouho platilo, že 27.5" kola jsou hravější, obratnější a vhodná pro menší postavy nebo technické disciplíny jako enduro. Oproti tomu 29" kola lépe překonávají překážky, drží rychlost a poskytují větší stabilitu, což ocení zejména vyšší jezdci a ti, kteří jezdí dlouhé trasy.

Dnes se 29" kola stala standardem, zejména u XC a trailových kol. Mají lepší setrvačnost a nabízejí pohodlnější a ve finále rychlejší jízdu na rozbitém povrchu. Přesto má 27.5" stále své místo, především u jezdců, kteří preferují hravější styl jízdy a potřebují lepší ovladatelnost v ostrých zatáčkách nebo na technických trailech. Alternativou může být tzv.”mullet”, kdy přední kolo má 29” a zadní 27”.

Systém odpružení horských kol

Váháš, jestli pevné MTB kolo nebo celopéro? Druh odpružení je jedna z nejdůležitějších voleb, když přemýšlíš, jaké horské kolo vybrat. Hardtaily, tedy kola s pevnou zadní stavbou a odpruženou jen přední vidlicí, jsou lehčí a jednodušší na údržbu. Vynikají v efektivitě šlapání a díky své nízké váze jsou vhodné do dlouhých stoupání a tam, kde terén není příliš rozbitý. 

Naopak celoodpružená kola (celopéra) mají odpružený i zadní stavbu rámu. Díky tomu lépe pohlcují nárazy a drží trakci i na velmi členitém povrchu. Jsou o něco těžší, ale výrazně komfortnější a v rozbitých rovinatých pasážích rychlejší než pevné kolo. Ideální univerzál.

"Na maratony typu Cape Epic volím celopéro. Trakce a pohodlí jsou tam klíčové. Ale na alpské maratonské závody zase beru lehkého pevňáka." 

Materiál rámu: karbon, nebo hliník?

Rám je základem celého kola – to, co určuje jeho charakter a vlastnosti. Ovlivňuje, jak kolo zrychluje, jak se chová v technickém terénu i jak moc ti vibruje pod zadkem, když to pošleš přes kameny. Není to jen o hmotnosti, ale i o tuhosti, pohodlí a jistotě, kterou ti kolo dává pod rukama. A právě materiál rámu v tom hraje zásadní roli.

Karbonový rám

Karbonové rámy jsou dnes považovány za vrchol v oblasti konstrukce horských kol, a to nejen u závodních modelů. Jejich hlavní předností je nízká hmotnost při zachování vysoké tuhosti. Karbon totiž umožňuje tvarovat rám z vláken přesně tak, jak inženýři potřebují — tužší v oblasti středu a hlavové trubky, pružnější tam, kde se hodí víc komfortu. Navíc v dnešní době už je velmi snadno opravitelný.

„Na maratonech trávíme v sedle i přes šest hodin denně. Když tě celý rám jemně ‘podrží’ v terénu, šetříš energii. A to je mnohdy v závěru etap klíčové.“

Hliníkový rám

Hliník je cenově dostupnější a odolný. Dnešní technologie výroby dovolují vyrábět hliníkové rámy s velmi dobrými jízdními vlastnostmi. Pro většinu hobby jezdců představuje ideální poměr cena/výkon. Zejména pokud začínáš, jezdíš málo  a nechceš hned investovat desítky tisíc navíc do karbonu. 

Kristián Hynek na horském kole Canyon

Přehazovačka a řazení (pohon)

Na první pohled to možná vypadá jako detail, ale řazení je jedna z těch věcí, které si při jízdě buď vůbec nevšimneš – nebo tě budou štvát každých sto metrů. Dobře seřízený a kvalitní pohon ti ušetří spoustu energie, nervů i servisu. U kol z vyššího segmentu je dnes už samozřejmostí řazení elektronické. 

Většina dnešních kol používá systém s jedním převodníkem vpředu a kazetou s 12 rychlostmi vzadu. Je to jednodušší, lehčí a méně náchylné na problémy. Já osobně už léta jezdím výhradně na „dvanáctce“ a v terénu jsem nikdy nepociťoval nedostatečný převodový rozsah. .

„V závodě potřebuju mít jistotu, že i v maximálním nasazení mi tam za každých okolností padne převod čistě. , Když máš komponenty, kterým věříš, můžeš podat optimální výkon.“ 

Brzdy

Dnes už se na horských kolech prakticky nesetkáš s ničím jiným než s kotoučovými brzdami – a je to tak správně. Poskytují jistotu, kterou prostě potřebuješ. Brzdí spolehlivě za sucha, v dešti, v bahně, na kamenech i v hlubokém listí. A když se jede naplno dolů, fakt nechceš přemýšlet nad tím, jestli to v zatáčce ubrzdíš.

Ještě se občas narazí na mechanické kotoučovky – jsou levnější, ovládají se lankem a na papíře to vypadá jako kompromis. V praxi ale často zjistíš, že třmen tlačí jen z jedné strany, chod nebývá úplně hladký a časem se to zadrhává. Lanko se časem vytahuje, bovden se zanáší a celé to začne drhnout. Brzda pak nereaguje hned, ztrácí svou účinnost. Funguje to, ale s určitými limity – na občasné ježdění dobrý, ale v terénu to není nic, čemu bych chtěl věřit.

Naopak hydraulické brzdy jsou úplně jiný level. Místo lanka používají kapalinu, která přenáší sílu bez ztrát. V brzdovém třmenu chodí dva, někdy i čtyři pístky proti sobě – a právě v tom je rozdíl. Čím víc pístků, tím rovnoměrnější tlak na kotouč a tím větší jistota, že tě to zastaví i ve chvíli, kdy už jdeš na doraz. Stačí jeden prst na páčce – a kolo stojí. A hlavně – žádné vůle, žádné drhnutí, jen čistý, kontrolovatelný výkon.

Důležitý je i průměr brzdových kotoučů. U trailových a enduro kol je dnes běžné vozit 180 nebo 200 mm kotouče – hlavně kvůli chlazení. V dlouhých sjezdech totiž nechceš „uvařit“ brzdy. Jakmile se kotouč přehřeje, brzda začne vadnout, ztrácí sílu a v tu chvíli jde bezpečnost stranou. Velký kotouč rozkládá teplo líp a vydrží víc zátěže.

Vidlice a odpružení

Odpružená vidlice není jen o pohodlí. V terénu ti dává kontrolu, pomáhá držet přední kolo na zemi a umožňuje ti jet rychleji, aniž bys cítil každý kámen. Z vlastní zkušenosti můžu říct, že kvalitní vidlice udělá větší rozdíl, než si většina lidí myslí – obzvlášť když jedeš rychle dolů a potřebuješ, aby kolo „četlo“ terén.

U levnějších kol se ještě občas objeví pružinové vidlice – fungují, ale nemůžeš je přesně nastavit a často jsou těžké a líné. Pokud to myslíš aspoň trochu vážně, určitě hledej vzduchovou vidlici – tu si můžeš nafouknout podle své váhy a stylu jízdy, a rozdíl poznáš okamžitě.

Pláště

Pláště jsou jediný kontakt s terénem, a proto mají obrovský vliv na to, jak kolo drží stopu, jak brzdí, jak se chová v zatáčkách. V závodě ti dobrý plášť může zachránit výsledek, v běžném ježdění ti zpříjemní zážitek.

Já osobně vozím šířky 2.2 až 2.4 podle terénu. Na většinu maratonských tratí volím plášť s jemnějším vzorkem a nízkým valivým odporem – prostě takový, který se do terénu tolik „nezakousne“, ale krásně jede po povrchu. U trailových nebo enduro plášťů je to naopak – tam chceš, aby se guma zakousla co nejvíc. Čím agresivnější vzorek, tím lepší kontakt se zemí, hlavně ve sjezdu nebo na mokru.

Rozdíl v odporu poznáš hned a to nejen díky vzorku, ale i hmotnostnímu rozdílu. Když vyměníš XC plášť za sjezdový, najednou máš pocit, že jedeš s ruční brzdou. Proto je výběr vzorku klíčový i podle toho, jaký styl ježdění preferuješ – jestli chceš výkon nebo maximální jistotu ve sjezdu. Určitou roli bude hrát také tvá technická vyzrálost – buď jdeš více do rizika nebo volíš jistotu.

Určitě doporučuju jít do bezdušového systému (tubeless) – můžeš vozit nižší tlak a kolo pak lépe kopíruje povrch, lépe drží i lépe jede.. A když něco píchnu, tmel to obvykle zalepí sám. Za mě jasná volba, co má smysl i pro hobby jezdce.

Kde se zaměřit na hmotnost

Pokud patříš mezi jezdce, kteří řeší každý gram, zaměř se na komponenty, které se otáčejí – tedy primárně kola a pláště. Ušetřený gram na těchto rotačních částech má větší vliv na akceleraci než stejný úbytek hmotnosti na rámu nebo jiných pevných částech kola. I když přesný poměr závisí na mnoha faktorech, obecně platí, že snížení hmotnosti rotačních komponentů může výrazně zlepšit odezvu kola při zrychlení. Například lehčí kola a pláště usnadňují rozjezd a zrychlení, což oceníš zejména při výjezdech nebo v technickém terénu. 

Rozpočet a značka

Cena kola se může pohybovat od několika tisíc až po statisíce. Pokud máš omezený rozpočet, doporučuji zaměřit se na kvalitní rám a později investovat do postupného upgradu komponentů. Lepší řazení, vidlice nebo brzdy se dají doplnit časem.

Volba značky často závisí na osobních preferencích nebo dostupnosti servisu. Mezi osvědčené výrobce patří BMC, Santa Cruz, Giant nebo česká značka Superior. Pokud hledáte něco extra, pak u nás najdete třeba unikátní značku Stoll.

Už víš, jak správně vybrat horské kolo?

Výběr horského kola není jen o vzhledu nebo ceně. Je to kombinace stylu jízdy, terénu, fyzických proporcí a tvých očekávání. Ať už hledáš lehký pevňák na závody nebo odolné celopéro na traily, vždy hledej stroj, který tě bude bavit. A když si nebudeš vědět rady, jaké MTB kolo koupit, přijeď za námi na Zahálku a probereme to.

"Každý z nás má jinou cestu. Důležité je, aby tě kolo bavilo a abys mu mohl věřit. Pak se stává parťákem na každý trail."

×

Splátková kalkulačka ESSOX