Karbonové vs. hliníkové kolo: V čem je rozdíl a které si vybrat?
Karbonový nebo hliníkový rám? Otázka, kterou si dřív nebo později položí každý, kdo vybírá nové kolo. Bohužel, jasná odpověď na ni neexistuje. Záleží totiž hlavně na tom, jaká máte od kola očekávání. Láká vás maximální rychlost a lehkost na závody, pohodlí na dlouhé švihy, nebo spíš jistota v rámu, který zvládne i tvrdší zacházení? Za roky strávené v cyklistickém sedle jsem měl možnost vyzkoušet obojí a v tomhle článku vám předám zkušenosti, které vám usnadní udělat to správné rozhodnutí.
Základní rozdíl: Materiál rámu
Hned na úvod je dobré si říct, do jaké míry karbonový nebo hliníkový rám ovlivňuje, jaké má kolo jízdní vlastnosti. Karbon vyniká poměrem tuhosti k jeho váze, v tom je bezkonkurenční. Karbonová vlákna mají různé vlastnosti a dle jejich využití vytváříte výsledný produkt v podobě rámu kola, který je tuhý pro maximální přenos síly a zároveň pohodlný díky absorpci nerovností. V tom, jak který výrobce s karbonem pracuje a jak kvalitní karbonová vlákna použije, se pak zásadně liší výsledná kvalita rámu. Proto zde platí, že není karbon jako karbon.
Hliník snese o něco hrubší zacházení, pár šrámů od kamenů i menší pád, takže se nemusíte stresovat každou oděrkou. Moderní hliníkové rámy už zdaleka nejsou tak těžké jako dřív a dokážou příjemně překvapit i jízdními vlastnostmi. Představují tak solidní kompromis mezi výkonem, pohodlím a odolností.
„Hliník je léty osvědčená klasika. Karbon si větší pozornost vysloužil až Armstrongovým vítězstvím na Tour de France v roce 2000 – od té doby se stal symbolem moderní, lehké a výkonné jízdy.”
(Ne)výhody karbonového kola
+ Výhody:
+ Nízká hmotnost
+ Tuhost a výkon
+ Tlumení vibrací, pohodlí
– Nevýhody
- Vyšší cena
- Trochu vyšší citlivost na poškození
- Náročnější servis a opravy
(Ne)výhody hliníkového kola
+ Výhody:
+ Dostupnější cena
+ Odolnost
+ méně nákladná případná oprava
– Nevýhody:
- Vyšší hmotnost
- Méně pohodlí
Hliníkový vs karbonový rám: Kdy sáhnout po kterém?
Pro mě samotného je karbon vždy první volba. Mou prioritou je totiž výkon – ať už jde o kopce nebo dlouhé švihy na silnici. Na závodech je karbonové kolo téměř nutností, protože hliník by byl limitem výkonu a tudíž i konečného výsledku.
Na druhou stranu hliník je pro mnoho cyklistů takový spolehlivý parťák. Nemusí se bát vyrazit do náročného terénu, kde hrozí nějaký pád a netrápí je tolik různé šrámy a drobná poškození. Pro hobby jezdce a začátečníky je hliník ideální volba a skvěle vám poslouží jako vstupenka do cyklistického světa.
“Karbon je pro ty, co hledají rychlost, lehkost a přesnou kontrolu nad kolem. Hliník je jistota, co víc vydrží.”
>>> Tip: Nevíte, co vám bude nejlépe sedět? Mrkněte na článek Jak vybrat horské kolo – čekají tam moje zkušenosti a praktické tipy přímo z terénu.
Můj přechod z hliníku na karbon
Na hliníku jsem kdysi dávno začínal a dlouho jsem si říkal, že karbon nepotřebuji. Spolu s tím, jak jsem se zlepšoval, jsem potřeboval posunout na vyšší level i své vybavení. Přechod z hliníku na karbon byl velkým krokem vpřed, který mě posunul dále v mé začínající závodní kariéře.
Karbonové rámy jsou dnes vývojem ještě mnohem dále, než tomu bylo v mých začátcích. Biky jsou lehčí, tužší, skvěle ovladatelné a spolehlivé. Osobně se zřejmě k hliníku již nikdy nevrátím, to ale neznamená, že není tou správnou volbou právě pro vás.
Cenové hledisko a dostupnost
Za sebe můžu říct, že karbon za tu investici navíc stojí. Vrátí vám to pocitem, že sedíte na kole, které dokonale reaguje na každý váš pohyb, je lehké a všechno pod vámi jede přesně tak, jak chcete. Musím ale zároveň uznat, že pro většinu běžných jezdců nebo hobby bikerů je hliník naprosto dostačující – zvládne všechno, co potřebujete, a nezatíží tolik váš rozpočet.
“Karbon je takové Ferrari mezi materiály – rychlý, přesný a má dokonalé vlastnosti. Hliník je spolehlivé a dostupné auto, které vás doveze přesně tam, kam potřebujete.”
Údržba a životnost
Když přijde na servis a životnost, tak i tam rozdíly mezi karbonem a hliníkem existují. Karbon potřebuje trochu více péče – pády nebo ostré šrámy mohou znamenat složitější opravu, a ne každý servis si s tím poradí.
Oprava karbonu ale již dávno není tak nákladná. Průměrná oprava vás bude stát okolo pěti tisíc korun včetně laku. Doporučuji po každém větším pádu vždy zkontrolovat rám a při manipulaci dbát lehce zvýšené opatrnosti. Ještě jeden velký benefit karbon má, a to že je velmi stálý. Pokud tedy nedojde k poškození, zachovává si po dlouhou dobu své vlastnosti.
Hliník je oproti tomu takový nenáročný pracant. Drobná odření a nárazy mu nedělají velký problém, servis je většinou jednoduchý – rám zvládne i tvrdší zacházení a odřeniny se většinou řeší jen kosmeticky. V čase se ale snižuje jeho tuhost a kolo může po pár letech změknout.
Rada ze sedla ostříleného jezdce
Za mě je nejlepší vyzkoušet si oba typy rámů a projet je přímo v terénu. Sami ucítíte rozdíl a rozhodnete se, zda vámi stojí zato si připlatit. Nezáleží na tom, co sedí ostatním nebo co vám kdo doporučí – hlavní je, aby jízdní kolo sedělo vašemu stylu i potřebám a aby vám dávala smysl finanční investice vložená do nákupu nového kola.
A nezapomeňte – správné nastavení sedla, představce, řidítek a klik dělá obrovský rozdíl. I ten nejlepší rám bude na nic, pokud se na něm nebudete cítit pohodlně.
Nejste si něčím jistí? Od toho je tu Future cycling showroom Zahálka, kde si můžete vyzkoušet oba materiály, projet si je pod dohledem ostřílených jezdců nebo si kolo pronajmout na vyzkoušení.
Váš bike, vaše pravidla
Volba mezi karbonem a hliníkem je hlavně o vás – o tom, jak jezdíte, co od kola čekáte, co vás baví a kolik jste za něj připraveni utratit. Takže nasedněte, projeďte si oba materiály a vnímejte, který vám lépe sedí. A pokud si nebudete jistí, stavte se u nás na Zahálce – pomůžeme vám najít bike, který udělá z každé jízdy parádní zážitek.
Autor: Kristián Hynek